Umění vybrat to důležité aneb Jak malé úsilí přetavit ve velké výsledky

Ať už děláte cokoliv, vyplatí se zamyslet nad tím, jak být efektivní. Jak dělat věci jednoduše a mít přitom dobré výsledky. Někdy mi připadá, že lidé jsou experti na to, jak dělat věci složitě:

Chceš zhubnout? OK, tak jez každé dvě hodiny, počítej si kalorie, cvič přesně podle tohoto plánu, ne-za-po-mí-nej na vlákninu, džusík, správný poměr živin, schůzku u dietologa a na konci dne padni na hubu. Nezvládáš? Jsi divná/divnej!“

A co když je i jiná cesta? Co když stačí zapojit jen zlomek úsilí a získat tím většinu žádaného výsledku? Potřebujete jen:

  1. VĚDĚT, JAK NA TO,
  2. ZAČÍT TO DĚLAT.

tady tudy

Můžete dlouze spekulovat o tom, co funguje a co nefunguje. Můžete také hledat důvody, proč něco nejde, nebo se naopak zaměřit na to, JAK docílit výsledku.

Když něčeho chci dosáhnout, nechám si poradit od člověka, který je tam, kde chci být já, od člověka, který MÁ VÝSLEDKY. 

Vím, že to není mnohdy jednoduché. Proto se vyplatí si cestu usnadnit. Jak? Zaměřením se na nejdůležitější činnosti, zdroje a myšlenky.

Co je opravdu důležité?

Nadechněte se a podívejte se do zrcadla. Prvním předpokladem k úspěchu je schopnost podívat se realitě do očí.

Jak na tom jsem? Co potřebuji/chci změnit? Pamatujte, že VŽDYCKY se dá něco dělat. Ať už máte jen 2 kila navíc, nebo zápolíte se závažnou chorobou, vždycky máte na výběr, co s tím uděláte a jak se k tomu postavíte.

Důležité je – NIKDY SE NEVZDÁVAT. Možná jste už trochu zacyklení a nevíte kudy kam. Třeba potřebujete jen malý impulz, podporu, jednoduchý návod. Možná potřebujete jen odstranit ze svého života zbytečnosti a věci, které vás zatěžují a odvádějí od toho, co je důležité. Ať už je to jakkoliv, nikdy se nevzdávejte toho, co opravdu chcete!

Znát svoje PROČ – z jakých důvodů chci to, co chci

Ujasněte si, co chcete a hlavně PROČ to chcete. A mějte to neustále před očima! Proč jdete tam, kam jdete, a jak se budete cítit, až tam budete? Uvedu vám příklad mého PROČ:

Chci být zdravá a silná, protože se tak cítím dobře. Protože moje tělesná síla se promítá do síly duševní. Když jsem zdravá, mohu ovlivňovat věci kolem sebe, pomáhat ostatním. Když jsem nemocná, začínám být loutkou v rukách někoho jiného a ztrácím svobodu. To je moje PROČ.

Nadšení je nejvíc!

Udržujte si dlouhodobé nadšení. Ve chvílích, kdy cítíte energii, snažte se zakonzervovat tento pocit, zapište si, co vám dává energii a pocit síly…  a nenechte nikdy tento zdroj vyschnout. Dělejte cokoliv, abyste si udrželi nadšení pro věc.

Správný zdroj informací

Pro mnohé oříšek, pro většinu zkáza. „Jak mám vědět, co mám dělat, když se všude píše něco jiného. Když jeden řekne to a druhý to vyvrátí?“ Rozumím, chápu a soucítím. Věřte mi, že dobrání se správných zdrojů informací, je někdy dlouhá cesta. Nebude to hned. Musíte u toho přemýšlet a neustále třídit a přehodnocovat. Nejcennějším nástrojem pro výběr toho, co je správné, je vaše osobní zkušenost. Není pouze jedné cesty, takže se nesnažte hned napoprvé dělat všechno 100% dobře. Stejně se vám to nepodaří. Důležité je začít a cestou korigovat směr, přehodnocovat a stále jít kupředu. Neusínat na vavřínech.

Akce!

Vědět a mít nadšení je perfektní kombinace pro ten nejdůležitější krok – a tím je AKCE. Bez akce není nic. Můžete vědět všechno, ale bez jakéhokoliv činu se nic nestane. Proto příliš dlouho nečekejte, neremcejte a začněte něco dělat.

Na co se zaměřit ve stravě, když chceš být zdravý / zhubnout

  • Omez nebo vyluč ze svého jídelníčku všechno PEČIVO, PIZZU, TĚSTOVINY, SLADKOSTI, PŘIDANÝ CUKR a FAST FOOD.
  • Jez v každém jídle víc zdravého tuku. Nepotřebuješ jíst pečivo, nebo jeho náhražky. Potřebuješ doplnit z něčeho energii – ze zdravého tuku. („A nepřiberu pak?“ – Ne, naopak zhubneš!). Přidej taky víc zeleniny.
  • „To už si nikdy nedám křupavé pečivo (dortík / Milku / doplň-si-sám-na-čem-ujíždíš)?“ – Takto nepřemýšlej. Řeknu ti proč. Ty si to totiž dáš, když budeš chtít. Tajná info: časem to chtít nebudeš, tolik se ti změní chutě a priority, že budeš pomýšlet na mnohem lepší chuťovky, než je přeslazená Milka. Teď s touto myšlenkou ale neztrácej energii. Soustřeď se na nejbližší dny a cíle. Pak bude všechno jinak (lepší!).
  • Dobrá imunita je skoro všechno, co potřebuješ. Posiluj vlastní imunitu! Vždycky se snaž najít podstatu zdravotního problému, i kdyby to měl být běh na hodně dlouhou trať, vyplatí se to! 80% naší imunity pochází ze zdravých střev. A střevní prostředí poškozuje cukr, většina léků, nadměrný stres, umělá sladidla, toxiny… Při tomto výčtu většina z nás ví, kde začít. Začni prvním krokem.
  • Udrž svoji pozornost jedním směrem minimálně 30 dní – nepřeskakuj a neměň každou chvíli svoje cíle. Někdy se věci začnou dít již během 48 h („splasklo mi břicho, myslela jsem, že jsem prostě tlustá, ale najednou tam to břicho není… a taky nemám tmavé kruhy pod očima“), jindy to trvá déle. Záleží na výchozím stavu.
  • Zapoj se do komunity lidí, kteří tě podpoří. Kteří mají podobný směr. Lidský potenciál a jeho pákový efekt na výsledek je neuvěřitelný. Někdy stačí pár podporujících slov nebo uvědomění, že podobný problém jako já řeší další stovky lidí.
  • Podívej se pravdě do očí a identifikuj svoji největší slabinu. A hlavně: začni na ní IHNED pracovat. Buď sám, nebo za pomoci odborníka. Příkladem může být přílišný stres bez kompenzace – řešením pak přihlášení se na hodiny jógy nebo zrušení některých „povinností“.
  • Když jsi úplně ztracen, poraď se s odborníkem. Může tě nasměrovat. A dobré nasměrování je cennější než slepé následování konkrétních rad. Pamatuj, že do budoucna si budeš potřebovat poradit sám. Zapojuj co nejvíce svoji hlavu a své zkušenosti a to celé konfrontuj s názory odborníků. Dělej si svůj názor.
  • Postupně se vzdělávej – je to tvoje zdraví, a hodně radílků / výrobců potravin bude mít zájem spíše o tvé peníze, než o tvé zdraví. Buď na to připraven. Nevkládej celou svoji důvěru či výplatu do jediné možnosti („Jste moje poslední naděje!“ – Ne, já jsem jen část skládanky, dost možná ale podstatná!).

Přestaň prostě řešit zbytečnosti

Neporovnávej se příliš s ostatními – každý jsme trochu jiný. Ber ostatní lidi pouze jako inspiraci. Neřeš každý gram jídla, zaměř se na stravu jako celek. Je to zdroj energie, ne zdroj stresu. Pojď se koncentrovat na to, co můžeš ovlivnit. Tam, kde se to nejvíce vyplatí, zapoj veškeré možné páky – sílu vlastní energie, nadšení, podobně naladěných lidí, sílu správných informací. Pak se budou dít velké věci.

4 komentáře u „Umění vybrat to důležité aneb Jak malé úsilí přetavit ve velké výsledky

  1. Tereza

    Úžasně a hlavně pravdivě napsaný článek! Díky za něj a vůbec za všechny Vaše články. 🙂

  2. Lenka

    Snadno se to rika…tezko se to uvadi do zivota…ale bojuju!
    „Neřeš každý gram jídla, zaměř se na stravu jako celek. Je to zdroj energie, ne zdroj stresu. ……“

  3. Petra Smečková

    Super článek, snažím se tím od nového roku řídit, ale fráze „Omez nebo vyluč ze svého jídelníčku všechno PEČIVO, PIZZU, TĚSTOVINY, SLADKOSTI, PŘIDANÝ CUKR a FAST FOOD.“ je pro mě dost zarážející, přece nejde tyto potraviny úplně omezit či vyloučit nebude to tělu chybět? Dále bych se chtěla zeptat od ledna kupuji sojové maso, jak je to s touto potravinou? Je tam zdravá jak se tvrdí? Jinak Aničko moc děkuji za tvé články, konečně mi otevřeli trošku oči.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *