Potřebujeme užívat potravinové doplňky?

fish oil

Fish oil by Jo Christian Oterhals

Doplňky stravy, jak se správně podle legislativy nazývají různé tobolky, kapsle, tekutiny a podobné další vymoženosti, jsou  velkým tématem posledních patnácti let. A to hlavně ve smyslu protichůdnosti názorů nejen spotřebitelů, ale i odborníků na výživu a zdraví.

Můj příběh s doplňky výživy

Potravinové doplňky a možnosti jejich použití mě fascinují již dlouho. V šestnácti letech jsem se totiž dostala k závodění v biatlonu a podmínkou úspěchu byly tvrdé tréninky. Logicky jsem se začala zajímat o možnosti, jak zlepšit výkon a podpořit regeneraci po náročném tréninku. Vyzkoušela jsem na sobě širokou škálu (povolených!) látek. Tenkrát pro mě byl prioritou výkon, postupně jsem se ale začala odborně profilovat k přednostnímu zájmu o zdraví. Nutno říct, že v době, kdy jsem dělala biatlon, jsem byla snad jediná ze sportovců z mého okolí, kdo se nepotýkal se zraněním. Byla jsem ovšem jedna z mála, kdo „doplňoval“ svoji výživu. A strava na závodech a soustředěních měla k něčemu kvalitnímu dosti daleko.

O účinných látkách a doplňcích jsem psala všechny mé tři absolventské práce, včetně diplomky. Účinky některých produktů jsem vyzkoušela v praxi na svých klientech nejvíce během roku 2012, kdy jsem spolupracovala přímo s jednou konkrétní firmou. A výsledky to byly mnohdy skvělé! Jedinou  překážkou bývala občasná nedůvěra klientů obecně v potravní doplňky. Co si budeme povídat – já se vlastně ani nedivím. Firem i výrobků je obrovské množství a navíc – každý chce prodat to svoje a to mnohdy dosti tvrdými prodejními taktikami. Někdy se stává, že obchodník vás do koupě přímo nutí, jindy (a to dost často) ani nerozumí tomu, co prodává. Po svých zkušenostech, kdy vím, že cíleně použitý doplněk stravy může prokázat opravdu dobrou službu, je mi to trochu líto. Ale to je svět byznysu. Mezi ty nejlepší produkty patří často ty, které jsou distribuovány výhradně formou MLM (multi level marketing) – tedy přímým prodejem od distributora. Tato forma prodeje je v pořádku, co v pořádku není je někdy způsob prodeje a nevzdělanost některých prodejců v oboru.

Jak nám mohou doplňky pomoci

Opravdu nejsem nějakým „tvrdým zastáncem bobulí, který by valil do každého klienta, co snese“. Na druhou stranu, uvědomme si, že jsme v 21. století. To znamená, že díky/kvůli moderní době a moderním technologiím:

  1. je naše strava často ochuzená o důležité látky, které lidé dříve konzumovali (např. kvůli obrušování zrn přijímáme méně vlákniny a minerálních látek, nebo nadbytečnou konzumací cukru se nám hůře vstřebává vápník a mnoho dalších příkladů),
  2. máme možnost cíleně doplňovat naši výživu o potřebné látky – pomocí doplňků stravy, což je důležité obzvlášť při počínajících zdravotních problémech, z důvodu nepěkné rodinné anamnézy či z jiného důvodu.

Co ovšem doporučuji – zaměřit se jako první na kvalitní stravu. Nebrat doplňky jako samospásné, ale jako DOPLŇKY.

Víte, že díky stravě ale i doplňkům můžete předcházet mnoha nemocem? Lékaři a především farmaceutické koncerny nám podávají „rádoby pomocnou“ ruku v podobě „dobrovolných“ očkování, screeningu, preventivních vyšetření, ale víte, že cílem není zachránit lidstvo, ale získat od lidí peníze – a to hodně peněz? Troufám si říct, že už jim docela vidím do chřtánu, díky zkušenostem a informacím, které se během posledních let ke mně dostávají.

Jelikož doplněk stravy má mít především podpůrný účinek, nečekejte zázraky do dvou dnů! Z psychologického hlediska je to trochu nevýhoda, ale prostě je to fakt, že s doplňky je to „na dlouho“, efekt přichází často plíživě. Mnohdy zjistíte po dvou týdnech nebo po měsíci, že najednou nejste tak unavení. Jiné je to třeba u některých akutních zdravotních problémů, kdy správným použitím doplňku můžete pozitivní účinek pocítit i velice brzy – například úpravu trávení. Obecně tomu však dejte čas. Doplňky jsou určené především k prevenci! A prevence, to je zbraň dneška na cestě k dobrému zdraví!

Není bobule jako bobule

Tady bych ráda upozornila na jednu důležitou skutečnost. A to, že léky jsou něco jiného než doplňky. Hodně lidí nechce užívat léky (správně!), ale za doplňky vidí převlečené léky (chyba!). Stručně řečeno, léky téměř vždy i škodí (vedlejší účinky), doplňky přinejhorším jen nezaberou (např. proto, že bylo použito příliš nízké dávkování, doplněk byl používán příliš krátkou dobu, nebo prostě proto, že organizmus je vůči té látce tzv. „necitlivý“ – i to se stává). Něco jiného je, když doplněk použijete v nevhodné kombinaci s nějakými léky – proto je dobré konzultovat tyto věci s odborníkem.

Některým doplňkům nebo jejich skupinám bych se ráda věnovala v budoucnu dopodrobna. Téma je to opravdu široké. V tomto článku jen upozorním na jedny z nejdůležitějších látek, jejichž deficiencí často trpíme anebo nám jejich použití může velmi pomoci zlepšit zdravotní stav.

Nejvíce užitečné doplňky

  • kvalitní „multivitamín“ (komplex antioxidantů, vitamínů a minerálních látek)
  • omega-3 mastné kyseliny (živočišného původu)
  • probiotika
  • vitamín D
  • zelené potraviny (mladý ječmen, chlorella a další)

Některé tyto látky lze získat i z potravin, ale…

V případě omega-3 – kdo jí 3x týdně mořské ryby (a má jistotu, že neobsahují příliš mnoho těžkých kovů)? I tak to zajistí příjem jen nezbytného množství! Chcete-li terapeutické účinky, musíte „doplňovat“. A co to umí? Lepší cholesterol, lepší psychika, lepší mozek u dětí a mnoho dalšího. Nedostatek naopak umí i zabíjet.

Probiotika – ani probiotický jogurt vás nezachrání, naordinují-li vám antibiotika. Tady doporučuju koupit doplněk s probiotiky (bifidobakterie a laktobacily) na co nejrychlejší úpravu střevní mikroflóry. To už vám naštěstí doporučí každý chytrý lékař.

Vitamín D je jednou z nejvíce opomíjených látek současnosti. Je nezbytný pro dobrou imunitu organizmu a má nespočet dalších pozitivních vlivů, o kterých se dříve tolik nevědělo. Chodíte-li málo na slunce, máte problém a suplementace déčkem je pro vás nezbytná. Pro vytvoření dostatečného množství vitamínu D stačí v létě asi 5-10 minut denně vystavení se slunečnímu záření, v zimě o něco déle, protože jsme více oblečení. Něco málo déčka se dá přijmout i v živočišných potravinách.

Zelené potraviny nebo výtažky z nich – dokážou nahradit část (ne)konzumové zeleniny, pomáhají detoxikovat organizmus. Myslíte, že to není potřeba? Zeptejte se svých jater, ledvin, kůže, plic – odpovím za ně: Je potřeba detoxikovat! Tyto orgány to dělají, ale my se k nim chováme nehezky a ony často „jedou z posledního“. Proto se jim dá různými způsoby vypomoct.

A takto bychom mohli pokračovat.

Samozřejmě záleží na mnoha okolnostech, na současném zdravotním stavu, velmi důležitá je dávka, kterou konzumujeme (doporučené denní dávky jsou spíše nedostatečné!). Ale o tom všem zase až příště. Jednotlivým látkám, jejich skupinám a různým situacím, kdy je vhodné doplňky používat, bych se chtěla věnovat pravidelně.

Na závěr: nekonzumujete-li žádné doplňky, ale jíte opravdu dobře a jste relativně zdraví – může to být také v pořádku. Na druhou stranu – vzhledem k současnému stavu potravin – samotná kvalitně nastavená strava nám zdraví nijak extra nepojistí. Abyste to správně pochopili, dobře jíst je nutnost a základ, ale správně formulovaná suplementace a cvičení tomu dodá úplně jiný level. Obávám se navíc, že moc lidí dobře nejí a jejich prvotní snaha by tedy měla směrovat k nápravě stravovacích návyků, od toho se pak můžeme odpíchnout dále. Inspirovat se můžete mými články v sekci výživa, například zde. Pro konkrétní řešení vašich problémů využijte mé nabídky poradenství.

2 komentáře u „Potřebujeme užívat potravinové doplňky?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *