Nedaří se? Hlavní příčiny neúspěchu a jak to změnit

cesta za úspěchemÚspěch – neúspěch. Zdraví – nemoc. Štíhlost – tloušťka. Kde vy se pohybujete na těchto pomyslných osách a… jste s tím spokojení?

Před lety jsem četla knihu Napoleona Hilla Myšlením k bohatství. Zaujala mě tam kapitolka, která vypichuje hlavní příčiny lidského neúspěchu. Vypsala jsem si některé body a v následujících řádcích je dala do souvislosti s výživou a zdravím (čistě můj komentář je uveden kurzívou). Pojďme se mrknout pravdě do očí.

„Měl jsem příležitost analyzovat činnost několika tisíc mužů a žen, z nichž 98 % patřilo do kategorie neúspěšných“

Napoleon Hill

Jestliže je tak velké procento lidí, kteří nedosáhnou nějakého trvalejšího a většího úspěchu (ať už v čemkoliv), co tedy dělají ti úspěšní? Dá se úspěch napodobit? Rozhodně. Jen je potřeba pro to něco dělat.

Jaké jsou hlavní příčiny neúspěchu a co s tím

Nedostatek ctižádosti pozvednout se nad průměr – kdo si přeje postupovat vpřed, musí být ochoten za to platit. Chcete-li být zdraví a jako proutek, budete muset obětovat propečené houstičky. Pravidelně cvičit, vzdělávat se místo vysedávání u televize.

Nedostatečné vzdělání – handicap, který lze překonat relativně snadno. Mezi nejvzdělanější patří často tzv. „selfmademani“ – samouci. Důležité je především umět nakládat s tím, co víme. Nikdy nepřebírejte informace nekriticky – zdravá pochybnost je vždy na místě. Ale pozor, ať se pochybnost nestane zabijákem vašeho nadšení.

Nedostatek sebekázně. Jestliže neopanujete sami sebe, budete opanováni sami sebou. Týká se to i chutí na nezdravé potraviny. Jestli měníte jídelníček, ze začátku je velká sebekázeň nutná. Než se váš organizmus dostane do rovnováhy a budete se moci na jeho signály více spolehnout. Do té doby se obklopte skupinou motivujících lidí, zaplaťte si třeba kouče-poradce a dennodenně se motivujte. Mějte před očima napsané PROČ to všechno děláte a každý den si to čtěte.

Otálení – zvyk věčně všechno odkládat nás provází všude a čeká jen na svou příležitost zmařit šance na úspěch. Většina z nás prožije neúspěšný život, protože čekáme na „pravý čas“, abychom se pustili do něčeho, co stojí za to. Nečekejte! Začněte okamžitě a použijte nástrojů, které máte po ruce, lepší nástroje se vám naskytnou cestou. Něco chcete změnit? Udělejte první krok ještě dnes!

Nedostatek vytrvalosti. Většina z nás se s nadšením do něčeho pustí, ale málokdy to dotáhne až do konce. Navíc mají lidé sklon se hned vzdát, jakmile narazí na první překážku. Vytrvalost překoná všechny překážky. Buďte vytrvalí, vděční za každý malý úspěch. Věřte tomu, co děláte a udělejte si z toho každodenní rutinu. Obklopte se podobně smýšlejícími lidmi (připojte se také k nám na facebooku).

Negativní osobnost. Podle mě nejdůležitější bod. Moje rada zní: dělejte cokoliv, abyste se udrželi na pozitivní vlně. Pozitivní přitahuje pozitivní. Malý úspěch přitahuje další úspěchy. Hecněte se a buďte pozitivní za každých okolností (z každé „tragédie“ s dá vzít něco pozitivního). Velice vám to pomůže ve všech aspektech vašeho života.

Touha získat „něco za nic“. Milióny lidí dovádí k neúspěchu hráčský instinkt. Stejně tak je to s hubnutím a zdravím. Kolik lidí hledá zázračné léky nebo doplňky na hubnutí, které fungují tady a teď, bez nutnosti cokoliv změnit? Kolik lidí vkládá své zdraví do rukou doktorů nebo osudu? Převezměte odpovědnost za své zdraví VY sami – je to jediná možná cesta k úspěchu. Není snadná, ale stojí za to. 

Nerozhodnost. Neúspěšní lidé dospívají k rozhodnutí pomalu anebo vůbec ne a často a rychle svá rozhodnutí mění. Nerozhodnost a otálení jsou rodné sestry. Úspěšní lidé docházejí ke svým rozhodnutím rychle, a pokud je vůbec mění, pak jen velmi uvážlivě. Rozhodnete-li se pro nějakou změnu životního stylu (stravy), vydržte u toho alespoň měsíc, spíše tři. Mnoho lidí se zájmem o zdraví začne například s paleo stravou, pak si někde přečte, že jediná možná cesta je 100% raw food, za dva týdny už zkouší opět něco nového. Takovému přeskakování se snažte vyhnout. Informací (dobrých i špatných) je dnes všude dost – musíme si něco vybrat a dát tomu nějaký čas šanci. Jinak to postrádá smysl.

Špatný výběr životního partnera. To je nejčastější příčina neúspěchu. Není-li intimní vztah harmonický, předznamenává neúspěch. Máte-li pocit, že je tady něco špatně, udělejte první krok ke změně. Lepší, než být ve špatném vztahu, je být chvíli sám. Skvělé informace k tomuto tématu najdete u Aleše Kaliny.

Přehnaná opatrnost. Člověk, který nic neriskuje, se musí spokojit obvykle s tím, co zbude, až si ostatní vyberou. Kdo nic nezkusí, sice nic nepokazí, ale také ničeho nedosáhne. Zkoušejte nové věci a ty, které se osvědčí, těch se držte. Týká se to třeba nových potravin, postupů, frekvence jídel za den a mnoha dalšího.

Pověra a předsudek. Pověra je formou strachu. Nevěřte slepě všem pověrám. Příkladem je pověra o škodlivosti cholesterolu (snad už brzy na toto téma bude článek – pracuji na něm!). Ne všechny „pověry“ jsou špatné, ale většinou jde o neúplnou nebo mylnou interpretaci problému (např. téma „je mléko zdravé nebo není?“). Chcete-li si ujasnit základní mýty a pověry ve výživě, doporučuji můj ebook.

Rozptýlenost. Všeuměl jen zřídka umí něco dobře. Zaměřte se jen na pár nejdůležitějších věcí. Dělejte pomalé, ale trvalé změny. Na změnu návyků je výborný Leo Babauta a z českého prostředí Pavel Říha.

Rozhazování peněz. Investujte do kvalitních věcí i zážitků, do vzdělání, do opravdových potravin.

Nedostatek entuziasmu. Nadšení dělá divy. A navíc je nakažlivé.

Nesnášenlivost. Uzavřete-li se před novými podněty, málokdy se pohnete z místa. Nesnášenlivost vám zužuje obzory. Nejvíc škody způsobuje nesnášenlivost náboženská, rasová a politická. A já přidávám – nebuďte nesnášenliví k lidem, kteří vyznávají jinou stravovací filozofii. Hleďte si svého, případně jen taktně doporučujte a říkejte, co funguje vám. Každý svého štěstí strůjce.

Nestřídmost. Nestřídmé holdování čemukoliv úspěchu nepřeje. Mějte život v rovnováze – práce, pohyb, odpočinek. Nepřejídejte se, nehladovte.

Neschopnost spolupracovat. Dělte se s ostatními o své úspěchy, vyměňujte si zkušenosti, pomáhejte si navzájem. Nesnažte se být na všechno sami.

Moc nezískaná vlastním úsilím. Rychlé zbohatnutí je nebezpečnější než chudoba. Rychlé zhubnutí taktéž zavání problémem. Stejně tak může být nebezpečné, když je někdo tzv. štíhlý od přírody, aniž by jedl zdravě a cvičil. Ne všechno je vidět na venek na naší postavě. Udržujte si tedy své zdraví vhodnou stravou, chováním, životním stylem a především pozitivním myšlením.

Vědomá nepoctivost. Člověk může být pod tlakem okolností, jež jsou mimo jeho kontrolu, dohnán k nepoctivosti, aniž by si tím trvale uškodil. Ale pro člověka, který je nepoctivý z vlastní vůle, není žádná naděje. Dříve či později se mu jeho skutky vymstí. Zaplatí za ně ztrátou dobré pověsti, případně ztrátou svobody. V ohledu výživy je důležitá poctivost vůči sobě. Jezte potraviny, které jíst opravdu chcete, nenalhávejte si nic, na konci dne nebo týdne vás stejně dožene vaše svědomí a z té návštěvy KFC nebudete mít opravdu žádný dobrý pocit.

„Myslet“ místo „vědět“. Většina lidí je příliš lhostejná či líná na to, aby si zjistili přesná fakta, na jejichž podkladě by mohli správně uvažovat. Ve svém jednání se řídí především „domněnkami“ založenými na dohadech nebo okamžitých závěrech. Buďte otevření novým názorům a informacím, které vám ze začátku připadají třeba i bláznivé. Zkuste neodsuzovat a raději si v klidu vyhledat další informace nebo se poptat lidí, kteří mají tím či oním osobní zkušenosti.

úspěchJak jste na tom v každém z předchozích dvaceti bodů? Máte rezervy? Myslím, že všichni máme nějaké rezervy :). Pojďme na nich tedy pracovat. A jestli vás napadne někdo ve vašem okolí, komu by tyto rady mohly také pomoci, přepošlete mu odkaz na tento článek. Tak trochu „kopat do zadku“ potřebuje občas každý z nás.

1 komentář u „Nedaří se? Hlavní příčiny neúspěchu a jak to změnit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *