Masový vs. individuální přístup ve výživě

tady tudyMyslím, že málo bereme v potaz individualitu, ať už v jakékoliv oblasti lidského života. Málo respektujeme odlišnosti mezi jednotlivci. Při výuce dětí ve školách, při hádání se s partnerem ale i při nastavování jídelníčku. Máme tendence si myslet, že „co je nejlepší pro mě, je nejlepší i pro tebe“. Moje pole působení je kolem výživy a zdraví, a tak si šťournu jen do této oblasti.

Výživa a individualita

Lidé vyžadují jednoduché recepty na všechno. Stejně tak vyžadují vydání jídelníčku „na míru“ a to nejlépe do pěti minut, bez dalšího ptaní, tady a teď. To samozřejmě je možné, ale víme, jak to dopadá. Špatně. Výživové poradenství je od toho, aby v nejlepším případě naučilo dotyčného si takový jídelníček vytvořit samostatně. Cílem je naučit správně přemýšlet.

 Když dáte člověku rybu, nakrmíte ho pro tento den. Když ho naučíte ryby chytat, nasytíte ho na celý život.

Nechat si vytvořit jídelníček nemusí být špatná cesta. Takový jídelníček by měl být ale spíše inspirací než dogmatem. Inspirací, jak kombinovat potraviny, které jsme společně vybrali jako vhodné pro dotyčného člověka. Inspirací, co konzumovat, když dochází fantazie. Sestavení jídelníčku by mělo předcházet důkladné vyzpovídání klienta a často i mnoho dotěrných otázek. Možná byste se divili, co všechno ve vašem životě má vliv na zdraví a co všechno se dá ovlivnit správnou výživou.

Na čem stavět zdravou výživu

I přes to, že každý má svoji ideální stravu trochu jinou, existují určitá pravidla, která prostě fungují téměř u všech a od kterých posléze můžeme odvíjet individuální doporučení. Jasně, většina lidí si pod tím představí obligátní: „jezte hodně celozrnných potravin“, „pijte mléko pro zdravé kosti“ nebo známé „jezte pravidelně každé 2-3 hodiny“. Ne, že by to byly úplné blbosti, ale…. v podstatě jsou to úplné blbosti!

Je-li důležitou složkou poradenství i předání tzv. obecně platných informací, jak by takové informace měly vypadat? Měly by odpovídat nejnovějším vědeckým poznatkům, a měly by být „nezávislé“ na dotacích potravinářských firem. Já osobně tento základ předávám svým klientům v podobě eBooku. V klidu domova si mohou pročíst, jak to vlastně všechno je, co funguje a co ne, a na konzultacích už řešíme jen ty individuální záležitosti. Pro zájemce mimo mé konzultace je tato příručka k dispozici zde.

Pár bodů, které patří k základům opravdu zdravé výživy:

losůsek

  • Univerzální strava pro každého stejná je mýtus stále omílaný dokola.
  • Není potřeba počítat kalorie, dbejte na kvalitu potravin a vhodný sortiment přizpůsobte své individualitě (k tomu máme různé pomůcky, jako je třeba  test metabolického typu, ale i sledování reakcí vlastního těla).
  • Jezte nezpracované nebo jen mírně upravené potraviny – nemusíte pak číst etikety. Tečka. Možná i vykřičník! Vykašlete se na řešení různých příchutí a vylepšovadel, jogurt je buď kravský nebo kozí, žádný jahodový nebo malinový.
  • Udělejte si jasno v základních potravinách, znejte jejich přednosti i nedostatky. Stejně tak dobře se seznamte se svým tělem a jeho reakcemi na různou stravu.
  • Správná strava může být relativně jednotvárná. Není potřeba stále inovovat. Nové chutě se dají nalézat třeba pomocí koření, sem tam si zpestřit jídelníček něčím delikatésním v restauraci? Není problém. U stravy na denní bázi ale hlasuju pro jednoduchost a soustředění se na kvalitu.
  • Zní to příliš jednoduše, nuda, řeknete si možná. Ale ptám se: Kdo z Vás výše uvedené opravdu dělá? Nehledejte už nic nového a zaměřte se na podstatu, jinak se nikam nehnete.

Na čem nestavět aneb čemu já nevěřím

Ilustrativní situace, jak často vypadá tzv. závislý informační zdroj v médiích:

Představme si skupinu odborníků, promlouvající k národu ohledně výživy a nesoucí název „Víš jak jíš“. Tato skupina je sponzorovaná nějakým potravinářských gigantem „Duolever“. Zástupci „Víš jak jíš“ přicházejí s informacemi, lid řádně naslouchá, konečně má autoritu, která mu to všechno vysvětlí. Vysvětlí lidu, že je nutné jíst přílohy, mléčné výrobky, celozrnné pečivo, a dost silně doporučí jíst také margaríny. A „Duolever“ se jen tetelí blahem, protože má skvělý odbyt výrobků. Co na tom, že opět nehubneme. Jsme stále stejně nemocní. Přece něco říkali v televizi, tak to tak je. Stále tlustý jsem asi z toho, že nemám vůli. Asi nejsem dost dobrý. Nic nemá cenu. Je vlastně jedno, jak budu jíst… Toto bohužel často zní v hlavách mých klientů, než přijdou ke mně. Podlehli informacím z tzv. závislých zdrojů. Informacím, které jsou dotovány výrobci určitých (ne zrovna zdravých) potravin.

Obesity Campaign PosterPrávě od lidí (bohužel i odborníků), kteří jsou financováni některou potravinářskou firmou, slyšíme často ta velice obecná doporučení, která nerespektují individualitu. Mnohdy nerespektují ani zdravý rozum. Ohání se větami typu: „Lidé jsou zvyklí jíst to a to. Musíme respektovat tradice. Žádná potravina občas neuškodí. Všeho s mírou. Jezte pestře.“ Jenže tohle nefunguje. Musíme jít na dřeň problému a mnohdy zásadně změnit stravu a životní styl. Klidně postupně. Např. takové počítání kalorií, ač někdy smysl má, tak v naprosté většině případů nám odvádí pozornost od toho podstatného.

Odborníci respektující individualitu i nové vědecké poznatky

Jsou tu ale i tací věhlasní výživáři, kteří na to jdou jinak. Úplně normálně – snaží se prostě pomoct. Těch si opravdu cením především pro jejich lidskou stránku, ale i hluboké znalosti, široký rozhled a snahu o co největší nezávislost. V Čechách mezi takovou špičku patří RNDr. Petr Fořt, CSc. a Mgr. Margit Slimáková, Ph.D. Právě tito dva často rozdmýchávají emoce mezi veřejností i svými kolegy a to z jednoho důvodu. Nebojí se vyjadřovat své názory, i když vědí, že u některých konzervativních kolegů narazí. Trpělivě vysvětlují, snaží se nabídnout alternativy, respektují individualitu, chtějí lidem opravdu pomoci. Výživa je jejich životním posláním.

Moje poslání a tento blog

Mojí snahou je otevírat lidem oči, předávat informace ve stravitelné formě a učit je „chytat ryby“ – tedy být schopný si sestavit jídelníček v budoucnu sám. To vše dělám pomocí osobního poradenství, ale také publikací článků na tomto blogu. V neposlední řadě se snažím lidi inspirovat k činům tím, že jim jdu příkladem. Jídelníček svým klientům nastavuju s přihlédnutím k jejich metabolickému typu, životní situaci a jejich osobním prioritám.

Zůstaňme v kontaktu

Zajímá-li vás tématika zdraví a výživy v pojetí, které popisuju v tomto článku,  připojte se ke mně na facebooku!

Snažíte se zhubnout a nemůžete se už roky pohnout z místa? Samé jo-jo efekty, ztráta důvěry ve zdravou výživu i v sebe sama? Kontaktujte mě, společně to dokážeme!

2 komentáře u „Masový vs. individuální přístup ve výživě

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *